140 079-5, E 499.0079

Označení: 140 079-5, E 499.0079

Tovární označení: 12 E5

 

Přezdívka: Bobina

 

Stav: provozní

 

Rok výroby: 1957/ výrobní číslo: 3609

 

Výrobce: ZVIL Plzeň/ Závody V. I. Lenina, n. p., Plzeň/

 

K vidění: v provozu

 

Depo/ DKV/: LD Praha střed – služebna Hlavní nádraží Praha, 1960 Praha střed, 1962 RD Košice, 1978 RD Spišská Nová Ves, 1994 RD Košice, 1996 RD Spišská Nová Ves, 2007 ODOS, 2011 LOKO TRANS s.r.o., 2012 pronájem STK, PL, 2016 Arriva

 

Majitel: ARRIVA vlaky s.r.o.

Popis

Popis:

Výkon: 2032 kW

Trakční motory: 4x Al 4846zT

Soustava: 3 kV ss

Regulace výkonu: odporová

Maximální rychlost: 120 km/h

Uspořádání pojezdu: Bo´ Bo´

Hmotnost ve službě: 82 t

Délka skříně: 14.500 mm

Délka celková: 15.740 mm

Výška: 4500 mm

Šířka: 2950 mm

Průměr dvojkolí: 1250 mm

Rozvor náprav: 3330 mm

Vzdálenost otočných čepů: 8170 mm

 

 

 

 Nedlouho po 2. světové válce, na konci čtyřicátých let 20. století, v době, kdy byl parní provoz v plné síle, v době, kdy elektrické a motorové lokomotivy byly v běžném provozu ojedinělým kusem či snem, bylo v ČSR rozhodnuto o výrobě elektrických lokomotiv pro napětí 3kV.

 

 V padesátých letech 20. století bylo v Československu elektrizováno pouhých 116 km železničních tratí. I tak byl v roce 1953 dodán první prototyp lokomotivy E 499.0.

 

 Zkoušky lokomotiv byly velmi složité. Byly zkoušeny na pražských spojkách pod polovičním 1,5kV. Stroje E 499.0001, E 499.0004 a E 499.0014 následně prodělaly své zkouškové období v Polsku pod napětím 3kV.

 

 Skříňový koncept těchto lokomotiv je velmi zdařilý, pohledný a účelný. Zakulacený tvar karoserie, boční kulatá okna a velmi vydařené barevné provedení několika kombinací. Boční linky přecházející na čela lokomotivy do tvaru šípu, později nazývaným „srdce“.  Dva „rychlé pruhy“ procházející mezi kulatými okny dodávají nátěru punc dynamičnosti a osobitosti.

 

 Lokomotivy řady E 499.0/ 140/ jsou navrženy jako univerzální pro osobní i nákladní dopravu. Vzorem pro výrobu E 499.0 byla lokomotiva společnosti BLS typ Ae4/4, která byla vyrobena společností SLM Winterthur a elektrickou část dodala BBC.

 

 Technické řešení podvozků bylo licenčně/ licence 1949/ převzato od švýcarské společnosti SLM Winterthur a od SAAS Genéve lamelová spojka a prvky trakční výzbroje. Většina elektrické části již byla navržena plzeňskou Škodovkou/ tehdy ZVIL/. Regulace výkonu je odporová. Odpory jsou umístěny na střeše lokomotivy.

 

 

Prameny a zdroje:

 

Jindřich Bek, Atlas lokomotiv II.díl, NADAS Praha 1971

 

PhDr. Zbyněk Zlinský & Václav Vyskočil, Ohlédnutí za „nulkovými bobinami“

http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/002314-Ohlednuti-za-nulkovymi-bobinami/

 

PROTOTYPY.CZ

http://www.prototypy.cz/?rada=140

 

PAROSTROJ.NET

http://www.parostroj.net/vozidla/E499/E499_0.htm

 

David Švestka

http://www.atlaslokomotiv.net/loko-140.html