422.0108

Označení: 422.0108, výrobně 410.02, KkStB: 479.4103, poté 422.905

 

Přezdívka: Malý Bejček

 

Stav: neprovozní, (provozní do jara 2015), oprava

 

Rok výroby: 1909, výrobní číslo: 346

 

Výrobce: První Českomoravská továrna na stroje v Libni, Praha

 

K vidění: Zvolen, v péči Klub historickej techniky pri Rušňovom depe vo Zvolene

 

Depo/ DKV: dráha Nezamyslice – Morkovice, 1949 Brno-Horní Heršpice, 1964 Bratislava východ

 

Majitel: ŽSR – Železničné múzeum Slovenskej republiky (do 1.1.2018 MDC ŽSR – VVÚZ Múzejno – dokumentačné centrum železníc Bratislava)

 

Počet vyrobených kusů: 247, u ČSD 117

 

Informace a údaje známé k datu 1.4.2018.

Kategorie:

Popis

Popis:

Výkon: 420 kW

Maximální rychlost: 50 km/h

Uspořádání pojezdu: D m2st

Rozvod: Gölsdorf

Hmotnost: 38,5 t

Hmotnost vyzbrojené: 52 t

Délka: 9358 mm

Šířka: 3076 mm

Výška: 4570 mm

Průměr hnacích dvojkolí: 1140 mm

 

 Kotel lokomotivy 422.0108 byl neopravitelný. Na stroj je namontován kotel z lokomotivy 422.012.

 

 

 Stroje řady kkStB 178/ ČSD 422.0/ jsou tendrové dvouválcové sdružené horské lokomotivy na horkou páru, které navrhl špičkový rakouský konstruktér Dr. Ing. Karl Gölsdorf. Jejich výroba probíhala od roku 1898 do roku 1924.

 

 

 

Prameny a zdroje:

 

Jindřich Bek, Karel Kvarda, Atlas lokomotiv I., NADAS, 1970

 

PhDr. Zbyněk Zlinský

http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/003519-Parni-lokomotivy-na-nasich-kolejich-rada-4220

 

http://www.kht.sk

 

http://www.pospichal.net