498.106

Označení: 498.106, Škoda 69Lo1

Přezdívka: Albatros jednička

Stav: neprovozní

Rok výroby: 1954, výrobní číslo 3057

Výrobce: Škoda Plzeň

K vidění: depozitář NTM Chomutov

Depo/ DKV: 2.1955 Praha – střed, od 5.1960 Bratislava, od 1973 Nové Zámky, 1978-1979 Brno – dolní, NTM

Majitel: NTM

Počet vyrobených kusů: 15

Kategorie:

Popis

Výkon: až 1985 kW

Maximální rychlost: 120 km/h

Uspořádání pojezdu: 2´ D 1´ 3p

Rozvod: Heusinger

Hmotnost: 103,2 t

Hmotnost ve službě: 113,5 t

Délka:  16514 mm

Šířka: 3120 mm

Výška: 4490 mm

Průměr hnacích dvojkolí: 1830 mm

Průměr předních běhounů: 880 mm

Průměr zadních běhounů: 1150 mm

 

Tendr: 935.2291, , výr. číslo , výrobce Tatra n.p., závod Kolín

Hmotnost tendru 935.2: 31,1 t

Hmotnost tendru vyzbrojeného: 80,8 t

Průměr dvojkolí: 1050 mm

 

Celková délka lokomotivy s tendrem: 25569 mm.

 

Historie:

V roce 1964 na zkušebním okruhu v Cerhenicích při zkouškách podvozků vozů MÁV jela

498.106 rychlostí 162 km/h. Tím se stala naší nejrychlejší parní lokomotivou.

Z rozhodnutí Federálního ministerstva dopravy byla v roce 1973 zachována pro muzejní účely.

 

Foto

 

Zdroj:

J.Bek, Jindřich: Atlas lokomotiv, Nadas Praha 1982

ŽSR – VVÚZ Múzejno – dokumentačné centrum železníc Bratislava

Albatros klub RD Bratislava

NTM Praha

Poznámky autora