745 608-0, 110 969-3, SK-ŽSR 99 56 9 310 016-7 , SK-ŽSR 92 56 1745 608-0

Označení: 745 608-0, 110 969-3, SK-ŽSR 99 56 9 310 016-7 , SK-ŽSR 92 56 1745 608-0

 

Označení výrobce: V 100.5

 

Stav: provozní

 

Přezdívka: Faustovka

 

Rok výroby: 1983 / výrobní číslo: 16755

 

Výrobce: LEW (VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke -Hans Beimler-, Hennigsdorf)

 

K vidění: v provozu

 

Depo/ DKV: DR, prodej 10.1987 ČSD, 2015 nové číslo 745 608-0

 

Majitel: ŽSR

 

Počet vyrobených kusů verze V100.5: 18 kusů

Popis

Popis:

Výkon: 736 kW

Motor: 12KVD 21 A-3

Nový motor: CAT 3508 DI-TA

Palivo: diesel

Přenos výkonu: hydrodynamický

Maximální rychlost: 100 km/h

Uspořádání pojezdu: B´B´

Hmotnost vyzbrojené: 64 t

Délka celková: 14240 mm

Šířka: 3140 mm

Výška: 4255 mm

Průměr dvojkolí: 1000 mm

Rozvor podvozků: 2300 mm

Vzdálenost otočných čepů: 7000 mm

 

Generální oprava v OKV Martin. Pohon agregátů byl odebrán a motor vyměněn za CAT.

Lokomotiva u ČSD jezdila pod označením 110 969-3 a nikdy nenesla Kryšpínovo číslo. Počítačové jí bylo přiděleno o mnoho let později.

 

ČSD obdržely na přelomu let 1981/ 1982 dodávku sedmi lokomotiv řady V 100.5 Československého označení T 476.1001 – 1007, které byly objednány pro TSS/ Traťové strojní stanice/. V roce 1987 byla zakoupena ještě jedna, již použitá, lokomotiva na Slovensko.

Lokomotivy to byly velmi pohledné. Jednoduchá kapotová konstrukce s vyvýšenou kabinou na zavřeném či otevřeném rámu. Byly vybaveny kardanovým náhonem pro traťové mechanismy, který vyúsťoval na představku s chlazením. V TSS sloužily spolehlivě a byly obsluhujícím personálem oblíbené.

Vzhledem k atypičnosti u ČSD byl údajně zvláště po roce 1990 problém s náhradními díly.

Soumrak těchto lokomotiv nastal po roce 2000, kdy s příchodem nových pracovních strojů nebyly potřeba a jejich využití bylo minimální. Zdálo se, že po odstavení a odprodejích do Německa tato řada lokomotiv přestane v ČR existovat. Na Slovensku jsou tyto lokomotivy využívány i nadále. Díky soukromým dopravcům je tato řada na kolejích v ČR zachována i nadále.

 

 

Prameny a zdroje:

http://www.v100-online.de

http://www.prototypy.cz/