750 164-6, ex 753 164-3, T 478.3164

Označení: 750 164-6,

ex T 478.3164, 753 164-3

Stav: provozní

Přezdívka: Brejlovec

Rok výroby: 1974, výrobní číslo: 9160

Rok rekonstrukce na 750: 1993

 

Výrobce: ČKD Praha

Rekonstrukce: ŽOS

 

K vidění: v provozu

Depo/ DKV: 1994 RD Nové Zámky, 2005 SRP Bratislava – služebna Nové Zámky

Majitel: ZSSK

Počet vyrobených kusů 753.3: 408

Počet rekonstruovaných strojů 753.3 na řadu 750: 163 kusů

Informace a údaje známé k datu 30.10.2018.

Popis

Popis:

Výkon: 1325 kW

Motor: K 12 V 230 DR/ dvanáctiválec do V/, generátor TD 802 E

Trakční motory: 4x TE 005 E

Palivo: diesel

Přenos výkonu: elektrický ss

Maximální rychlost: 100km/h

Uspořádání pojezdu: Bo´Bo´

Hmotnost ve službě: 74 t

Délka celková: 16 540 mm

Šířka: 3074 mm

Výška: 4472 mm

Průměr dvojkolí: 1000 mm

Rozvor podvozků: 2400 mm

Vzdálenost otočných čepů: 9000 mm

 

Rekonstrukce lokomotiv 753 na řadu 750:

 Vzhledem k nedostatku lokomotiv s elektrickým vytápěním vlakových souprav bylo započato s rekonstrukcemi lokomotiv řady 753 (T478.3).

 V roce 1991 byly v LD Brno a RD Zvolen provedeny první dvě rekonstrukce lokomotiv.  Místo parního generátoru PG 500 byl dosazen topný alternátor TA 403. Pod topným, alternátorem byl vyztužen hlavní rám a dále byly doplněny topné kabely a zásuvky na čela lokomotiv.

 Na lokomotivách je provedeno mnoho dalších úprav. Je dosazen elektronický regulátor jízdy, vypínatelná spojka kompresoru, je umožněn manipulační pojezd z akumulátorové baterie a bylo zrušeno mnohočlenné řízení.

 U většiny strojů nově vzniklé řady 750 bylo postupně vyměněno vypružení (uložení karosérie na podvozky). Závěsky byly vyměněny za pryžokovové sloupky.

 

Historie:

 Po velmi úspěšné řadě lokomotiv T 478.1 a T478.2 (Bardotka) byl v ČKD pod vedením hlavního konstruktéra Ing. Jiřího Mizerovského vyvinut nový a výkonnější typ lokomotivy T 478.3 (Brejlovec). Ten navázal na konstrukční řešení T 478.1, 2 a tak některé hlavní díly jako rám, pojezd a některé další díly zůstaly úmyslně shodné (univerzální) i pro další řady lokomotiv.

 Vzhled lokomotivy je velmi zdařilý. Na hlavním rámu v obdélníkovém tvaru se zkosenými rohy je umístěna skříň lokomotivy. Skříň má několik vrstev zaoblení, ale i křivek a ostrých úhlů, které spolu ladí. Karoserie je skříňové konstrukce s velmi výrazným stanovištěm strojvedoucího vyrobeného ze sklolaminátu.

 Duo předních oken s přísně působícím ohraničením širokými obroučkami dnes výrazně evokuje potápěčské brýle. Není to náhoda, ale záměr dvou průmyslových výtvarníků Bohumila Míry a Milana Míška, které inspirovaly motocyklové brýle.

 Od výhledových oken směrem dolů k rámu jsou čela kabiny strojvedoucího v negativním sklonu, který lokomotivě dodává na dynamičnosti. Z pohledu z boku sklon skříň odlehčuje a ta tak nevypadá těžkopádně, ale naopak příjemně a svěže.

 Boční rovné profilované stěny jsou doplněny kulatými okny a dveře do stanoviště strojvedoucího i boční okna kabiny mají kulaté rohy.

 Od stroje čísla T 478.3003 měly všechny lokomotivy na bočnicích tolik typické prolisy.

 Zcela nový byl motor K 12 V 230 DR s výkonem 1325 kW. Vidlicový dvanáctiválec do „V“ přeplňovaný dvěma turbodmychadly.  Motor je vodou chlazený a ventilový rozvod je typu OHV. Zdvihový objem motoru je 129,5 dm3 a hmotnost bez generátoru 11.575 kg.

 Pro vytápění osobních souprav byla lokomotiva osazena parním generátorem PG 500.

 Tyto univerzální lokomotivy byly využívány pro vozbu těžkých rychlíků i osobních vlaků.  Díky mnohočlenného řízení (dvě spojené lokomotivy) byly lokomotivy později využívány k těžké vozbě nákladní.

 Celkově bylo vyrobeno 408 kusů. Prototypy ve 2 kusech a 406 kusů v 6. sériích.

 

Prameny a zdroje:

Mamba754

http://www.mamba754.wz.cz/

 

Klub přátel Brejlovců tedy KPB

http://www.cztrain.com/sdruz/history.html

 

www.prototypy.cz

http://www.prototypy.cz/?rada=753

 

informace a poznámky autora webu