Menu Zavřeno

750 308-9, ex 753 308-6, T 478.3308

Označení: 750 308-9,

ex 753 308-6, T 478.3308

 

Stav: provozní

 

Přezdívka: Brejlovec

 

Rok výroby: 1975, výrobní číslo: 9551

Rok rekonstrukce: 1991

 

Výrobce: ČKD Praha

Rekonstrukce: ŽOS

 

K vidění: na akcích a při otevřených dnech v depu Turnov

 

Depo/ DKV: LD Liberec – služebna Turnov, 1994 DKV Krnov, 1997 DKV Olomouc – služebna Krnov, 2000 DKV Brno – služebna Brno Maloměřice, 2011 DKV Olomouc – služebna Bohumín, 2013 odstavení z provozu, 2015 záchrana ze šrotiště v České Třebové a odkup spolkem „308“

 

Majitel: Spolek pro ochranu železnic – třistaosmička, z.s

 

Počet vyrobených kusů 753.3: 408

Počet rekonstruovaných strojů 753.3 na řadu 750: 163kusů

Popis:

Výkon: 1325 kW

Motor: K 12 V 230 DR/ dvanáctiválec do V/, generátor TD 802 E

Trakční motory: 4x TE 005 E

Palivo: diesel

Přenos výkonu: elektrický ss

Maximální rychlost: 100km/h

Uspořádání pojezdu: Bo´Bo´

Hmotnost ve službě: 74 t

Délka celková: 16 540 mm

Šířka: 3074 mm

Výška: 4472 mm

Průměr dvojkolí: 1000 mm

Rozvor podvozků: 2400 mm

Vzdálenost otočných čepů: 9000 mm

 

Rekonstrukce lokomotiv 753 na řadu 750:

 Vzhledem k nedostatku lokomotiv s elektrickým vytápěním vlakových souprav bylo započato s rekonstrukcemi lokomotiv řady 753 (T478.3).

 V roce 1991 byly v LD Brno a RD Zvolen provedeny první dvě rekonstrukce lokomotiv.  Místo parního generátoru PG 500 byl dosazen topný alternátor TA 403. Pod topným, alternátorem byl vyztužen hlavní rám a dále byly doplněny topné kabely a zásuvky na čela lokomotiv.

 Na lokomotivách je provedeno mnoho dalších úprav. Je dosazen elektronický regulátor jízdy, vypínatelná spojka kompresoru, je umožněn manipulační pojezd z akumulátorové baterie a bylo zrušeno mnohočlenné řízení.

 U většiny strojů nově vzniklé řady 750 bylo postupně vyměněno vypružení (uložení karosérie na podvozky). Závěsky byly vyměněny za pryžokovové sloupky.

 České dráhy si nechaly v roce 2010-2012 zrekonstruovat a zremotorizovat (motorem Caterpillar 3512C HD) devatenáct kusů lokomotiv. Zrekonstruováno bylo 18 kusů řady 750 (včetně obou přejmenovaných prototypů řady 754) a jednoho kusu řady 753 a všechny stroje přeznačeny na 750.701 -719. V roce 2014 byl zbytek lokomotiv s motorem ČKD řady 750 vlastněných ČD osobní doprava zlikvidován.

 V roce 2019 se ještě stále nachází u ČD Carga, soukromých dopravců a soukromých osob přes 25 kusů strojů řady 750.

 

Prameny a zdroje:

Mamba754

http://www.mamba754.wz.cz/

 

Klub přátel Brejlovců tedy KPB

http://www.cztrain.com/sdruz/history.html

 

Spolek pro ochranu železnic – třistaosmička, z.s

 

informace a poznámky autora webu