T 478.3127, 753 127-0

Označení: T 478.3127, 753 127-0

Stav: provozní

Přezdívka: Brejlovec, Okuliarnik

Rok výroby: 1973, výrobní číslo: 8865

Výrobce: ČKD Praha

K vidění: na akcích

Depo/ DKV: LD Nymburk – služebna Havlíčkův Brod, DKV Hradec Králové – služebna Letohrad, DKV Česká Třebová – služebna Letohrad, 2008 DKV Česká Třebová, 2010 zrušena, 5/2010 prodej stavební firmě Ing. Kříže

Majitel: Stavební firma Kříž

Počet vyrobených kusů: 408

Informace a údaje známé k datu 1.11.2018.

Popis

Popis:

Výkon: 1325 kW

Motor: K 12 V 230 DR (dvanáctiválec do V, s vrtáním 230mm), trakční generátor TD 802 E

Trakční motory: 4x TE 005

Palivo: diesel

Přenos výkonu: elektrický ss

Maximální rychlost: 100km/h

Uspořádání pojezdu: Bo´Bo´

Hmotnost ve službě: 76,8 t

Délka celková: 16 540 mm

Šířka: 3074 mm

Výška: 4472 mm

Průměr dvojkolí: 1000 mm

Rozvor podvozků: 2400 mm

Vzdálenost otočných čepů: 9000 mm

Historie:

 

 Po velmi úspěšné řadě lokomotiv T 478.1 a T478.2 (Bardotka) byl v ČKD, pod vedením hlavního konstruktéra projektu Ing. Jiřího Mizerovského, vyvinut nový a výkonnější typ lokomotivy T 478.3 (Brejlovec). Ten navázal na konstrukční řešení T 478.1, 2 a tak některé hlavní díly jako rám, pojezd a některé další díly zůstaly úmyslně shodné (univerzální) i pro další řady lokomotiv.

 

Design:

 

 Vzhled lokomotivy je velmi zdařilý. Na hlavním rámu v obdélníkovém tvaru se zkosenými rohy je umístěna skříň lokomotivy. Skříň má několik vrstev zaoblení, ale i křivek a ostrých úhlů, které spolu ladí. Karoserie je skříňové konstrukce s velmi výrazným stanovištěm strojvedoucího vyrobeného ze sklolaminátu. 

 Duo předních oken s přísně působícím ohraničením širokými obroučkami dnes výrazně evokuje potápěčské brýle. Není to náhoda, ale záměr dvou průmyslových výtvarníků Bohumila Míry a Milana Míška, které inspirovaly motocyklové brýle.

 Od výhledových oken směrem dolů k rámu jsou čela kabiny strojvedoucího v negativním sklonu, který lokomotivě dodává na dynamičnosti. Z pohledu z boku tento sklon skříň odlehčuje a ta tak nevypadá těžkopádně.  Naopak karosérie působí velmi příjemně a svěže.

 Horní hladká část boční stěny je doplněna kulatými okny. Dveře do stanoviště strojvedoucího i boční okna kabiny mají zakulacené rohy. Pohledově jsou tyto zakulacené prvky sladěné a karosérii lokomotivy sjednocují.

 Prototypové lokomotivy T 478.1001 a T 478.1002 měly bočnice zcela hladké, pouze jeden pár světel na čelech a jinou nádrž oproti sériovým lokomotivám. Od stroje čísla T 478.3003 měly všechny stroje na spodní části bočnice tolik typické prolisy a dva páry světel na čelech lokomotivy. 

 

Motor:

 

Zcela nový byl motor K 12 V 230 DR s výkonem 1325 kW. Vidlicový dvanáctiválec do „V“ přeplňovaný dvěma turbodmychadly.  Motor je vodou chlazený a ventilový rozvod je typu OHV. Zdvihový objem motoru je 129,5 dm3 a hmotnost bez generátoru 11.575 kg.

 Pro vytápění osobních souprav byla lokomotiva osazena parním generátorem PG 500.

 

Použití:

 

 Tyto univerzální lokomotivy byly využívány pro vozbu těžkých rychlíků i osobních vlaků.  Díky mnohočlenného řízení (dvě spojené lokomotivy) byly lokomotivy později využívány k těžké vozbě nákladní.

 

Výroba:

 

 Celkově bylo vyrobeno 408 kusů. Prototypy ve 2 kusech a 406 kusů v 6. sériích.

 

 

Prameny a zdroje:

Jozo Pilko, 40 rokov T 478.3109

https://www.zeleznicny.net/modules/AMS/print.php?storyid=1532

 

Klub přátel Brejlovců tedy KPB

http://www.cztrain.com/sdruz/history.html

 

www.prototypy.cz

http://www.prototypy.cz/?rada=753

 

Mizerovský, Jiří, Motorová lokomotiva T 478.3, Praha, NADAS 1972

 

informace a poznámky autora webu