E 424.001, E424.001

Označení: E 424.001

Tovární označení: 2 Elo1

 

Stav: neprovozní

 

Rok výroby: 1927/ výrobní číslo: 390

 

Výrobce: Škoda Plzeň (celým názvem: „Akciová společnost, dříve Škodovy závody v Plzni“)

 

K vidění: Techmania Science Center o. p. s., Plzeň

 

Depo/ DKV: 1928 Pražské spojky, 1962 Rybník-Lipno, 1963 Tábor-Bechyně, 1974 převezena do Škody Plzeň, 1964 odstavena, 1968 slouží jako booster ve škodě Plzeň, 1971 definitivně odstavena, 1977 pomník v areálu Škody Plzeň/ přeznačena na E 424.002/, 1997 nový pomník u hlavní budovy Škoda dopravní technika, 2010 oprava, 8/2010 umístění v hale Techmania Science Center.  

 

Majitel: Regionální technické muzeum o. p. s.

 

Počet vyrobených kusů: 2

Kategorie:

Popis

Popis:

Výkon: 540 kW

Motory trakční: 2x zdvojený ALIF 3636

Soustava: ss 1500V

Maximální rychlost: 50 km/h

Uspořádání pojezdu: B + B

Hmotnost ve službě: 56 t

Délka celková: 10.600 mm

Výška: 4570 mm

Šířka: 3120 mm

Průměr dvojkolí: 1400 mm

Rozvor náprav: 2400 mm

 

 Lokomotivy E 424.0 byly vyrobeny ve dvou kusech a určeny pro pražské spojky. Jejich určení výkonů byl posun a lehká nákladní doprava.

 Karoserie byla řešena jako kapotová s kabinou uprostřed.  Obsahovala dvě stanoviště umístěná úhlopříčně a dvě sedačky – jedna pro strojvedoucího a druhá pro vlakvedoucího.  

 Lokomotiva měla dělený rám/ uspořádání B+B/ se skupinovým pohonem. Dvě a dvě spřažené nápravy na každé půlce rámu byly poháněny jedním dvojmotorem přes ozubená kola převodovek.  

 V Praze byly obě lokomotivy v provozu až do 16.5.1962, kdy došlo k přepojení pražských spojek z 1500V na napětí 3000 V. Poté byly lokomotivy odstaveny a dislokovány v Táboře.

 V roce 1974 byla lokomotiva převezena do Škody Plzeň. Roku 1977 je vystavena jako pomník v areálu Škody Plzeň a nesprávně přeznačena na E 424.002.

  Lokomotiva byla v roce 1997 přesunuta a vystavena opět jako pomník u hlavní budovy Škoda dopravní technika.

 V roce 2010 proběhla rozsáhlá oprava lokomotivy. Cílem opravy byl vystavovatelný stav stroje. Od srpna roku 2010 je lokomotiva vystavena v hale Techmania Science Center a již pod správným označením E 424.001.

Prameny a zdroje:

Milan Šrámek

http://spz.logout.cz/vozidla/e424/4240.html

 

Bek, Jindřich, Atlas lokomotiv II.díl, Praha: NADAS, 1971

 

Techmania Science Center

http://techmania.cz/