Menu Zavřeno

M 260.001, 825 001-1, Stříbrný šíp

M 260.001, 825 001-1, Stříbrný Šíp

 

 

Označení: M 260.001, 825 001-1

 

Stav: kompletní rekonstrukce

 

Přezdívka: Stříbrný Šíp

 

Rok výroby: 1938/ výrobní číslo 1805

 

Výrobce: ČKD Praha/ závod automobilka Praga/

 

K vidění: ne, rekonstrukce Nymburk

 

Depo/ DKV: Praha Masarykovo nádraží, Praha Libeň, 1951 Ústí nad Labem, 1953 odstaven, 1956 zrušen Šumperk, 1978 Ústí nad Orlicí, 1991 Praha Libeň, 1999 Chomutov, 2011 v opravě Nymburk, 2014 odkup VÚŽ v opravě Nymburk

 

Majitel: VÚŽ

 

Počet vyrobených kusů: 1

Kategorie:

Popis:

 

Výkon:  336 kW

 

Motor: 2x 168 kW ČKD, osmiválec do V

 

Palivo: diesel

 

Přenos výkonu: mechanický

 

Nápravové převodovky: 1x Praga Wilson v každém podvozku

 

Brzdy: bubnové

 

Maximální dovolená rychlost: 90 km/h

 

Uspořádání pojezdu: (1A) (A1)

 

Hmotnost: 38,7 t

 

Hmotnost ve službě: 44,8 t

 

Délka celková: 22.450 mm

 

Šířka: 2.985 mm

 

Výška: 3.460 mm

 

Průměr dvojkolí: 920 mm

 

Rozvor podvozků: 4000 mm

 

Vzdálenost čepů: 15.000mm

 

 

Svařovaná samonosná karoserie je opláštěná hliníkovými plechy. Její lak v barvě stříbrno – červené a zdobné kovové prvky podtrhují ojedinělý design vozu.

 

Na rám skříně jsou zavázány dva zcela shodné hnací podvozky.

 

Luxusní interiér tvoří sedadla potažená kůží a s opěrkami hlavy. Celkem pro 64 velmi pohodlně usazených pasažérů.

 

Chromované kovové doplňky dotváří jedinečnost a osobitost vozu. Interiér je rozdělen do dvou oddělených stejně velkým částí: kuřáci/ nekuřáci.

 

Topení bylo navrženo jako teplovzdušné s využitím zbytkového tepla z výfuků.

 

Původní motory byly údajně využity pro záložní dieselagregát Karlínského divadla. V roce 2002 povodeň zaplavila Prahu. Zda byly motory zlikvidovány již dříve nebo až po povodních není známo.

 

 

Vůz prochází kompletní rekonstrukcí v DPOV Nymburk. Předpokládané uvedení do provozu je rok 2016.

Z vraku /pouze karoserie a podvozky/ se rodí prakticky zcela nový vůz. Celý rám vozu byl převařen.

 

Rekonstrukce: 2011 -2016

 

Dílny/ výrobce: DPOV, a.s. PSO Nymburk

 

Výkon:  484 kW/ 2×242/

 

Motor: 2x TEDOM TD 242 RV TA 25

 

Palivo: diesel

 

Přenos výkonu: mechanický

 

Převodovky: 1x ZF Ecomat 5HP602 R v každém podvozku/ hydromechanické/

 

Brzdy: soustava DAKO. Brzda samočinná, tak přímočinná je ovládaná brzdičem Knorr MPp. Doplňková brzda je elektricky ovládaná kombinovanou jízdní pákou a umožňuje režim parkování. Pracuje spolu s hydraulickým retardérem trakčních převodovek.

 

Maximální rychlost: 90 km/h

 

Uspořádání pojezdu: (1A´) (A1´)

 

Řídicí systém: MSV

 

Topení: teplovodní

 

 

Trochu historie:

 

Po rozpačitých pokusech z druhé poloviny 20. let 20. století zlevnit provoz a zařadit motorové vozy do flotily železničních vozidel ČSD se začátkem třicátých let začíná tvořit koncepce a směr využití těchto vozidel.  V souvislosti s ekonomickou úsporou a zlepšením ovzduší v Praze byly zadány i možnosti elektrického provozu. Již v roce 1928 byl zahájen elektrický provoz na Pražských spojkách.

 

Nejhlubší světová  hospodářská krize vypuká dne 24.10.1929. Na všechna hospodářská odvětví dopadá krize nebývalou silou.

 

V roce 1932 jsou autobusové linky na obrovském vzestupu. Jejich počet dosáhl 1584 traťových linek. Podíl automobilové dopravy roste a na železnici se začíná projevovat silný pokles příjmů. Na to ČSD začíná reagovat nasazením motorových vozů nejen na regionální tratě. V druhé polovině 30. let 20. století ekonomicky úspěšně probíhá provoz motorových vozů na drahách ČSD. V roce 1936 je uveden do provozu luxusní rychlík Slovenská strela. Dvě střídající se jednotky M 290.001 a M 290.002. Z Bratislavy do Prahy jsou schopné ujet vzdálenost za 4 hodiny a 51 minut.

 

Roku 1937 je dostavěno mezinárodní letiště v Praze – Ruzyni. Dne 5.4.1937 začíná odbavovat všechny lety ČSA.

 

Bylo potřeba konkurovat jak již rozsáhlé autobusové dopravě, tak i letecké.

Motorové jednotky v jiných zemích dokázaly konkurovat na trhu ostatním způsobům dopravy, jak ekonomicky, tak časem přepravy a hlavně pohodlím pro cestující.

 

Na základě objednávky Ministerstva železnic z 14.1.1937 je Českomoravské-Kolben-Daněk a.s. Praha zadán do výroby motorový vůz M 260.0.

Vůz M 260.001 se podrobil Technicko-policejní zkoušce v Praze dne 17.2.1939.

 

Po interních provozních zkouškách ČSD byl slavnostně představen veřejnosti 14.3.1939. Tohoto dne večer přecházely české hranice německé jednotky na Ostravsku. Druhý den 15.3.1939 v časných ranních hodinách byla vyhlášena okupace zbytku Československa Německem. Jako součást fašistického Německa byl 16.3.1939 vyhlášen Protektorát Čechy a Morava. Druhá světová válka se naplno rozhořela nedlouho poté. Stála milióny lidských životů, způsobila obrovské majetkové škody a některá místa téměř vymazala z povrchu země.

 

Druhá světová válka měla i velký dopad pro motorový provoz, pro který nebylo palivo. Pouze některé motorové jednotky byly předělány na dřevoplyn, případně dodány přímo z výroby již takto upravené. Zbytek vozů byl odstaven.

 

Po skončení války byl postupně motorový provoz obnovován. Vůz M 260.001 se v ČKD podrobil opravě motorů. Z provozu byl definitivně odstaven 1.10.1953. Odvezen do ŽOS Šumperk na výměnu motorů a převodovek. K tomu již nikdy nedošlo. Od vzniku M 260.001 již uplynulo hodně času a tak byl vyřazen. Najeto měl pouhých 50.000 km.

 

 

 

Prameny a zdroje:

 

SKD TRADE, a.s., Bc. Arnošt Kohl

 

DPOV, a.s. Nymburk

 

Pavel Dvořák, os. poznámky

 

www.prototypy.cz

 

HOUŠKA, Vojtěch, Postátnění místních drah, Železniční Revue VII, 1925

 

JAKUBEC, Ivan, Železnice a Labská plavba,

 

FRANKE, Emil, Železniční Revue VII, 1925