M 290.002, M 290.001, Slovenská strela

Označení: M 290.002, nyní číslo 290.001

Stav: neprovozní

Přezdívka: Slovenská strela

Rok výroby: 1936

Výrobce: Tatra Kopřivnice

K vidění: Technické muzeum Tatra

Depo/ DKV: Bratislava

Majitel: Tatra Kopřivnice

Počet vyrobených kusů: 2

 

Kategorie:

Popis

Popis:

Výkon: 2x 123kW

Motor: původně diesel, vyměněn za benzínový 2x T67

Palivo: Dynakol /lihobenzín/

Přenos výkonu: elektromechanický/ Sousedík/

Maximální rychlost: 130km/h, rekord 148km/h!

Uspořádání pojezdu: 1A´ A1´

Hmotnost: 36000 kg

Délka celková: 25100 mm

Šířka: 2850 mm

Výška: 3665mm

Průměr dvojkolí: 920 mm

Rozvor podvozků: 4150 mm

Vzdálenost čepů: 18500 mm

 

V roce 1933 ČSD vypsaly soutěž na dodání expresního motorového vozu. Firma Ringhoffer-Tatra s.s. v Kopřivnici byla pověřena výrobou expresního motorového vozu.

Díky světoznámému konstruktérovi Hansi Ledwinkovi a architektovi a designérovi Vladimíru Grégrovi vznikl aerodynamický motorový vůz. Dvě čelní stanoviště strojvedoucího a netradiční tvar karoserie, uvnitř s kuchyňkou, toaletou a pohodlnými čalouněnými sedačkami a rychlost vozu až 130 km/h předčila dobu na dlouhá desetiletí.

Nestalo by se však bez geniálního průmyslníka a vynálezce Josef Sousedíka, který vymyslel originální řešení přenosu výkonu. Později patentovaného elektromechanického přenosu, známého pod zkratkou Sousedík. Vozy byly navrženy původně se dvěma naftovými motory. Jejich výkon nebyl dostatečný a tak byl pohon změněn na 2x benzinový šestiválec o výkonu 330 koní.

 

V roce 1936 Ringhoffer-Tatra s.s. v Kopřivnici – automobilka předává dva vozy M 290.001 a M 290.002 ČSD. Od 13.7.1936 byly provozovány na trase Bratislav – Brno – Praha pod názvem Slovenská strela. Oba vozy mají domovskou stanici depo Bratislava.

Vzdálenost 397 km ujel vlak v čase 4 hodiny 51 minut, kdy čistý čas jízdy byl 4 hodiny 16minut! M 262.002 dosáhl při zkouškách 3.6.1936 rychlosti 148 km/h na dráze 500 m v úseku Olomouc-Zábřeh na Moravě. Zde jezdily do roku 1939, kdy byl provoz ukončen.

Po roce 1945 se do provozu oba vozy vrátily. Jezdily mezi Prahou a Norimberkem jako kurýrní vlaky v rámci důkazů pro Norimberské procesy.

 

V roce 1953 je vyřazen vůz M 290.001 a odstaven v Šumperku. Jeho příběh se uzavřel v roce 1960 ve Studénce, kde byl zničen požárem.

 

Vůz M 290.002 je vyřazen roku 1960 a předán do podnikového muzea Tatra.

Jeho původní číslo je zaměněno za nynější M 290.001.

 

 

Prameny a odkazy:

 

Ing. Josef Košťál, redakce Elektro

http://www.odbornecasopisy.cz/index.php?id_document=34839

 

Jindřich Bek, Karel Kvarda, Atlas lokomotiv I., NADAS Praha 1970