T 466.0253, T466.0253, 735 253-7

Označení: T 466.0253, 735 253-7

 

Stav: provozní

 

Přezdívka: Pilštyk, Fujara

 

Rok výroby: 1979 / výrobní číslo 4423-0256

 

Výrobce: Turčianske strojárne, Martin

 

K vidění: Zvolen, v péči Klub historickej techniky pri Rušňovom depe vo Zvolene

 

Depo/ DKV: Žilina – voz. stanice Čadca, od 1994 Žilina

 

Majitel: ŽSR – Železničné múzeum Slovenskej republiky (do 1.1.2018 MDC ŽSR – VVÚZ Múzejno – dokumentačné centrum železníc Bratislava)

 

Počet vyrobených kusů: 304/ u ČSD 299, 5 vlečky/.

 

Informace a údaje známé k datu 31.3.2018.

Popis

Popis:

Výkon: 927 kW

Motor: Pielstick 12 PA 4-185/ licence firmy S.E.M.T. Pielstick/, výrobce ZŤS TEES Martin

Trakční generátor: ČKD TD 805 A

Trakční motory: 4x TE 005 E / 2kusy v podvozku/

Palivo: diesel

Přenos výkonu: elektrický ss

Maximální rychlost: 90 km/h

Uspořádání pojezdu: Bo´ Bo´

Hmotnost: 60 t

Hmotnost vyzbrojené: 64 t

Délka celková: 14180 mm

Šířka: 3086 mm

Výška: 4445 mm

Průměr dvojkolí: 1000 mm

Rozvor náprav podvozků: 2400 mm

Vzdálenost otočných čepů: 7600 mm

 

Lokomotivy T 466.0 jsou stroje středního výkonu a lehčí konstrukce určené pro tratě s nižší únosností/ 16t na nápravu/. Díky dvojčlennému řízení byly nasazovány na uhelných vlacích. Jejich hlavní výkony však byly na tratích místních, posunu ve stanicích a občas i v čele rychlíkových vlaků.

Kapotová karoserie s krátkým a dlouhým představkem je, ne náhodou, velmi podobná německé řadě V100.

Stroje to byly, dle tabulek, velmi poruchové a nehospodárné. Jejich rušení proto probíhalo poměrně brzy po dodání/ bráno k délce služby lokomotiv jiných řad/.

Celkem 60 ks T 466.0 bylo v Česku rekonstruováno na řadu 714 v několika provedeních.

Na Slovensku bylo rekonstruováno 29 kusů na řadu 736 ve dvou provedeních.