T 669.1512, 771 512-1, 770 412-5

Označení: T 669.1512, 771 512-1, rekonstrukce na 770 412-5

 

Stav: provozní

 

Přezdívka: Čmelák

 

Rok výroby:  1970/ výrobní číslo: 855

 

Výrobce: Strojárske a metalurgické závody Dubnica nad Váhom

 

K vidění: v provozu

 

Depo/ DKV/ Podnik: Chemopetrol Litvínov, 2003 Unipetrol, 2005 Kladenská dopravní a strojní, s.r.o./ p.Šauer/, Česká lokomotivka, s.r.o., 2015 Retrolok

 

Majitel: RETROLOK s.r.o.

 

Počet vyrobených kusů: pro ČSD 207, pro průmysl 16.

Informace a údaje známé k datu 1.4.2016.

 

Popis

Popis:

Výkon: 993 kW

Motor: K 6S 310 DR, generátor TD 802B, 6x trakční motory TE 006

Palivo: diesel

Přenos výkonu: elektrický ss

Maximální rychlost: 90 km/h

Uspořádání pojezdu: Co´ Co´

Hmotnost: 114,6 t

Délka celková: 17240 mm

Šířka:  3150 mm

Výška: 4637 mm

Průměr dvojkolí:  1050 mm

Rozvor podvozku: 4000 mm

Rozvor náprav: 3 nápravy s roztečí 2000 mm

Rozteč otočných čepů: 8660 mm

 

V roce 1999 v JLS provedena prototypová náhrada původních závěsek v uložení rámu na podvozcích pryžokovovými sloupky. Tato modernizace přinesla snížení odporu proti natáčení při průjezdu lokomotivy obloukem. Lokomotiva je osazena elektronickým regulátorem výkonu VZ LS IV. Dne 13.2.2006 lokomotiva přeznačena  na 770 412-5.

 

Jedná se o šesti nápravovou lokomotivu určenou pro těžký posun a nákladní dopravu. Není bez zajímavosti, že se objevila i v čele osobních vlaků.

 

Po vyrobení dvou širokorozchodných/ 1520 mm/ prototypů ČME 3 pro SSSR a jednoho kusu pro ČSD/ T669.0001/ byla výroba strojů pro ČSD přesunuta do SMZ Dubnica nad Váhom. Továrna ČKD uspokojovala vývozní trhy a to převážně SSSR. Později ještě bylo z výroby ČKD dodáno několik kusů pro využití v průmyslu.

 

 

Řada lokomotiv 770 a 771 se vzájemně liší hlavně jinou konstrukcí podvozku a zavěšením podvozků k rámu stroje.

 

 

Prameny a odkazy:

www.lokomotivka.cz

www.prototypy.cz

www.cdmuzeum.cz