Popis:
Přibližný výkon: 810 kW
Maximální rychlost: 60km/h
Uspořádání pojezdu: 1´D m2s
Rozvod: Heusinger
Hmotnost lokomotivy: 61 t
Hmotnost ve službě: 69 t
Délka: 11.020 mm
Šířka: 3.036 mm
Výška: 4.570 mm
Průměr hnacích dvojkolí: 1.258 mm (včetně okolků 50 mm)
Průměr předního běhounu: 830 mm (včetně okolků 50 mm)
Tendr 516.0334
Hmotnost tendru 516.0: 17 t
Hmotnost tendru vyzbrojeného: 39 t
Průměr dvojkolí: 995 mm.
Celková délka lokomotivy s tendrem: 17.428 mm
Historie:
Lokomotivy řady 170 (ČSD 434.0) byly navrženy konstruktérem Karlem Gölsdorfem v roce 1897 a to velmi zdařile. Dvouválcové sdružené lokomotivy na mokrou páru byly určeny pro vozbu nákladních vlaků na sklonově náročných tratích.
Dvouválcový sdružený parní stroj měl vysokotlaký parní válec o průměru 540 mm a nízkotlaký o průměru 800 mm. Zdvih pístů byl 632 mm. Kotel lokomotiv řady 170 měl 295 žárnic. Výrazným prvkem na kotli byly dva parní dómy spojené trubkou.
První lokomotivy měly komín litinový s jiskrojemem, který byl u dalších nahrazen novinkou a to baňatým komínem typu „Rihosek“.
Hnací dvojkolí měla (včetně 50 mm obruče) průměr 1258 mm a běhounová náprava 830 mm.
Konstruktér lokomotivy Karl Gölsdorf navrhl špičkové řešení uspořádání pojezdu. Pojezd lokomotivy měl přední „Adamsův běhoun“ výkyvný do stran bez vratných pružin, první hnací dvojkolí bylo pevné, druhé výkyvné, třetí hnané a čtvrté výkyvné. Toto uspořádání pojezdu minimalizovalo opotřebení kol i kolejnic při průjezdu obloukem.
Po vzniku Československé republiky bylo Československým státním drahám dodáno ještě 71 kusů těchto lokomotiva to v letech 1919 až 1921.
Lokomotivy byly vyráběny bez větší změny 24 let!
Lokomotiva 56 3255 (170.666) byla v roce 1969 vyměněna za lokomotivu ČSD 354.0130 s Rakouskem. Lokomotiva 56 3255 (170.666) současného označení 434.0170 II. nikdy ve službách ČSD nejezdila.
Číslo 434.0170 je stejné jako označení lokomotivy sloužící u ČSD a právě proto je označení doplněno římskou číslicí II. Číslo je totiž duplicitní. Lze se jen domnívat, že toto nové číslo bylo důvtipně přiděleno proto, aby odkazovalo na původní označení této lokomotivní řady 170.
Cílem výměny bylo získat do sbírek lokomotivu, která se na území Československa nedochovala. Výměnou lokomotiv byla vyplněna mezera ve sbírkách. Vzhledem k pouhým 3 dochovaným kusům této řady lokomotiv v Evropě se jedná o velmi cenný exponát. V Rakousku (Graz) se dochoval stroj 170.133 (GKB 56 3115). Ve Slovinsku (Ljubljana) stroj 170.264 (DRB 56 3127), nynějšího označení JŽ 24-036.
Pozdější záměr byl vystavit lokomotivu s železničními vozy v Terezínské pevnosti jako připomínku přeprav obětí nacistického Německa, aby se nikdy nezapomnělo na hrůznost transportů do koncentračních táborů. K umístění lokomotivy na koleje terezínské vlečky jako součást pomníku nikdy nedošlo.
Bohužel v roce 2017 tato lokomotiva není ani vystavena. Je zastrčena v depozitáři za plotem a zbavena označení. Na jejím čele je umístěna tabulka s označením K 798, což je vytápěcí kotel z lokomotivy 556.042.
Prameny a odkazy:
Posázavský Pacifik
http://www.posazavsky-pacifik.cz/170.html
Austrian Steam Base
https://www.dampflok.at/index2.html?/462.htm
Jindřich Bek, Karel Kvarda, Atlas lokomotiv I., NADAS, 1970
STANDARD-GAUGE LOCOMOTIVES IN POLAND, Tomasz Galka
http://www.locomotives.com.pl/Freight Steam Locomotives/Tr11.htm
https://www.dampflok.at/index2.html?/462.htm
Jindřich Bek, Karel Kvarda, Atlas lokomotiv I., NADAS, 1970
STANDARD-GAUGE LOCOMOTIVES IN POLAND, Tomasz Galka
http://www.locomotives.com.pl/Freight Steam Locomotives/Tr11.htm