Menu Zavřeno

434.0170, 56 3255, 170.666

Označení: 434.0170, 56 3255, 170.666

 

Stav: neprovozní

 

Přezdívka: Čtyřkolák

 

Rok výroby: 1919, výrobní číslo 5496

 

Výrobce: Lokomotivfabrik Wiener Neustadt, (VrN)

 

K vidění: občas, depozitář NTM Chomutov

 

Depo/ DKV: r.1919 DÖStB 170.666, r.1919 – 1921 ÖStB 170.666, r.1921 – 1938 BBÖ 170.666, r.1938 – 1940 DRB 56 3255, r.1940 – 1944 MÁV 56 3255, r.1944 – 1945 DRB 56 3255, r.1945 – 1951 ÖStB 56 3255, r.1951 – 1968 GKB (Graz-Köflacher Bahn) 56 3255, r.1969 odkup NTM Praha, přečíslována na 434.0170 (II)., 1969 odstavena na vlečce podniku n.p. Zelenina Terezín – Bohušovice nad Ohří, 1975 depozitář NTM v Čelákovicích, zápůjčka Železničnímu muzeu v Jaroměři, zápůjčka Posázavskému Pacifiku, zápůjčka Železničnímu muzeu v Jaroměři, od 29.11.2014 depozitář NTM Chomutov

 

Majitel: NTM Praha

 

Počet vyrobených kusů: 908/ u ČSD 377 ks/

 

Informace a údaje známé k datu 17.9.2017.

Kategorie:

Popis:

 

Přibližný výkon: 810 kW

 

Maximální rychlost: 60km/h

 

Uspořádání pojezdu: 1´D m2s

 

Rozvod: Heusinger

 

Hmotnost lokomotivy: 61 t

 

Hmotnost ve službě: 69 t

 

Délka: 11.020 mm 

 

Šířka:  3.036 mm

 

Výška: 4.570 mm

 

Průměr hnacích dvojkolí: 1.258 mm (včetně okolků 50 mm)

 

Průměr předního běhounu: 830 mm (včetně okolků 50 mm)

 

 

 

Tendr 516.0334

 

Hmotnost tendru 516.0: 17 t

 

Hmotnost tendru vyzbrojeného: 39 t

 

Průměr dvojkolí: 995 mm.

 

 

 Celková délka lokomotivy s tendrem: 17.428 mm

 

 

Historie:

 

 Lokomotivy řady 170 (ČSD 434.0) byly navrženy konstruktérem Karlem Gölsdorfem v roce 1897 a to velmi zdařile. Dvouválcové sdružené lokomotivy na mokrou páru byly určeny pro vozbu nákladních vlaků na sklonově náročných tratích.

 Dvouválcový sdružený parní stroj měl vysokotlaký parní válec o průměru 540 mm a nízkotlaký o průměru 800 mm. Zdvih pístů byl 632 mm. Kotel lokomotiv řady 170 měl 295 žárnic. Výrazným prvkem na kotli byly dva parní dómy spojené trubkou.

 První lokomotivy měly komín litinový s jiskrojemem, který byl u dalších nahrazen novinkou a to baňatým komínem typu „Rihosek“.

 Hnací dvojkolí měla (včetně 50 mm obruče) průměr 1258 mm a běhounová náprava 830 mm.

Konstruktér lokomotivy Karl Gölsdorf navrhl špičkové řešení uspořádání pojezdu. Pojezd lokomotivy měl přední „Adamsův běhoun“ výkyvný do stran bez vratných pružin, první hnací dvojkolí bylo pevné, druhé výkyvné, třetí hnané a čtvrté výkyvné. Toto uspořádání pojezdu minimalizovalo opotřebení kol i kolejnic při průjezdu obloukem.    

 

  Po vzniku Československé republiky bylo Československým státním drahám dodáno ještě 71 kusů těchto lokomotiva to v letech 1919 až 1921.

 

 Lokomotivy byly vyráběny bez větší změny 24 let!

 

 

  Lokomotiva 56 3255 (170.666) byla v roce 1969 vyměněna za lokomotivu ČSD 354.0130 s Rakouskem. Lokomotiva 56 3255 (170.666) současného označení 434.0170 II. nikdy ve službách ČSD nejezdila.

 Číslo 434.0170 je stejné jako označení lokomotivy sloužící u ČSD a právě proto je označení doplněno římskou číslicí II. Číslo je totiž duplicitní. Lze se jen domnívat, že toto nové číslo bylo důvtipně přiděleno proto, aby odkazovalo na původní označení této lokomotivní řady 170.  

 Cílem výměny bylo získat do sbírek lokomotivu, která se na území Československa nedochovala. Výměnou lokomotiv byla vyplněna mezera ve sbírkách. Vzhledem k pouhým 3 dochovaným kusům této řady lokomotiv v Evropě se jedná o velmi cenný exponát. V Rakousku (Graz) se dochoval stroj 170.133 (GKB 56 3115). Ve Slovinsku (Ljubljana) stroj 170.264 (DRB 56 3127), nynějšího označení JŽ 24-036.

 Pozdější záměr byl vystavit lokomotivu s železničními vozy v Terezínské pevnosti jako připomínku přeprav obětí nacistického Německa, aby se nikdy nezapomnělo na hrůznost transportů do koncentračních táborů. K umístění lokomotivy na koleje terezínské vlečky jako součást pomníku nikdy nedošlo.

 

 Bohužel v roce 2017 tato lokomotiva není ani vystavena. Je zastrčena v depozitáři za plotem a zbavena označení. Na jejím čele je umístěna tabulka s označením K 798, což je vytápěcí kotel z lokomotivy 556.042.

 

 

Prameny a odkazy:

Posázavský Pacifik

http://www.posazavsky-pacifik.cz/170.html

 

Austrian Steam Base

https://www.dampflok.at/index2.html?/462.htm

 

Jindřich Bek, Karel Kvarda, Atlas lokomotiv I., NADAS, 1970

 

STANDARD-GAUGE LOCOMOTIVES IN POLAND, Tomasz Galka

http://www.locomotives.com.pl/Freight Steam Locomotives/Tr11.htm

 

https://www.dampflok.at/index2.html?/462.htm

 

Jindřich Bek, Karel Kvarda, Atlas lokomotiv I., NADAS, 1970

 

STANDARD-GAUGE LOCOMOTIVES IN POLAND, Tomasz Galka

http://www.locomotives.com.pl/Freight Steam Locomotives/Tr11.htm