Popis:
Výkon: 540 kW
Motory trakční: 2x zdvojený ALIF 3636
Soustava: ss 1500V
Maximální rychlost: 50 km/h
Uspořádání pojezdu: B + B
Hmotnost ve službě: 56 t
Délka celková: 10.600 mm
Výška: 4570 mm
Šířka: 3120 mm
Průměr dvojkolí: 1400 mm
Rozvor náprav: 2400 mm
Lokomotivy E 424.0 byly vyrobeny ve dvou kusech a určeny pro pražské spojky. Jejich určení výkonů byl posun a lehká nákladní doprava.
Karoserie byla řešena jako kapotová s kabinou uprostřed. Obsahovala dvě stanoviště umístěná úhlopříčně a dvě sedačky – jedna pro strojvedoucího a druhá pro vlakvedoucího.
Lokomotiva měla dělený rám/ uspořádání B+B/ se skupinovým pohonem. Dvě a dvě spřažené nápravy na každé půlce rámu byly poháněny jedním dvojmotorem přes ozubená kola převodovek.
V Praze byly obě lokomotivy v provozu až do 16.5.1962, kdy došlo k přepojení pražských spojek z 1500V na napětí 3000 V. Poté byly lokomotivy odstaveny a dislokovány v Táboře.
V roce 1974 byla lokomotiva převezena do Škody Plzeň. Roku 1977 je vystavena jako pomník v areálu Škody Plzeň a nesprávně přeznačena na E 424.002.
Lokomotiva byla v roce 1997 přesunuta a vystavena opět jako pomník u hlavní budovy Škoda dopravní technika.
V roce 2010 proběhla rozsáhlá oprava lokomotivy. Cílem opravy byl vystavovatelný stav stroje. Od srpna roku 2010 je lokomotiva vystavena v hale Techmania Science Center a již pod správným označením E 424.001.
Prameny a zdroje:
Milan Šrámek
http://spz.logout.cz/vozidla/e424/4240.html
Bek, Jindřich, Atlas lokomotiv II.díl, Praha: NADAS, 1971
Techmania Science Center