Popis:
Výkon: 74,57 kW
Motor: 6 válec Škoda + generátor 63 kW, trakční motory 2x 26,5 kW
Palivo: diesel
Přenos výkonu: elektrický
Maximální rychlost: 60 km/h
Uspořádání pojezdu: Bo
Hmotnost prázdný: 20,08 t
Hmotnost obsazený: 24,48 t
Délka celková: 12000 mm
Šířka: 3000 mm
Výška střechy: 3845 mm
Průměr dvojkolí: 850 mm
Rozvor náprav: 6200 mm
Motorový vůz M 222.006 byl v roce 1941 přistaven na generální opravu do dílen v Nymburce. V rámci opravy byl nahrazen naftový motor benzínovým.
Vůz byl od roku 1953 provozován na vlečce čokoládovny Orion Modřany. Během tohoto období mu byl motor vyměněn a to za naftový motor Tatra 912. Šestiválec T 912 byl montován do nákladních automobilů Praga V3S.
Motorové vozy řady M 222.0 byly vyrobeny ve dvou sériích v počtu 8 kusů. První série Škoda 4 Mo1 ve dvou kusech (M 222.001-002) a druhá série Škoda 6 Mo2 v šesti kusech (M 222.003-008). Obě série se lišily počtem míst k sezení cestujících, šířkou kabiny strojvedoucího v přední partii vozu a hmotností vozu.
Skříň vozu je tvořena dubovou kostrou opláštěnou plechem zvenku a zevnitř překližkou. Dřevěná podlaha z palcových fošen je uložena na rámu vozu a krytinou podlahy je koberec a linoleum. Vozy M 222.001 – 002 mají 48 a vozy M 222.003-008 mají 50 míst k sezení na laťových lavicích s koženým opěradlovým pásem. Všechna okna pro cestující jsou spouštěcí.
Skříň vozu je uložena na rámu, který je svařen z kovových profilů UPN spojených příčnými výztuhami. Nápravy jsou s rámem spojeny listovými pružinami a válečkovými ložisky. Obě nápravy jsou hnané.
Na nápravách jsou tlapově uloženy trakční motory. Přenos výkonu je elektrický ze stejnosměrného generátoru o trvalém výkonu 63kW. Generátor je přes pružnou spojku poháněn dieselovým motorem o výkonu 74,6 kW.
Motor je čtyřtaktní stojatý naftový šestiválec o obsahu 17,2 litru, vrtání válců 135mm a zdvihu pístu 200 mm. Motor s generátorem je uložen na samostatném odpruženém rámu.
Chlazení motoru je řešeno chlazením vodou. Vodním okruhem cirkuluje z nádrže do motoru, pláště výfuku a do dvou chladičů na střeše vozu a vrací se zpět do nádrže.
Ruční brzda je vřetenová. Provozní brzda je vzduchová systému Knorr. Tlakový vzduch dodává pístový kompresor.
Vozy řady M 222.0 byly velmi poruchové a některé z nich byly zrušeny ještě před vypršením záruky. Část z nich byla přestavěna na přípojné vozy.
Prameny a zdroje:
Archiv Škoda, SOA Plzeň
Jindřich Bek, Atlas lokomotiv II.díl, Praha: NADAS, 1971
Caska, Jiří Motorové vozy ze Škodovky, Rokycany: Lokálka Group, 1998
Národní technické muzeum v Praze