Menu Zavřeno

M 222.006

Označení: M 222.006

Tovární označení:  Škoda 6 Mo1

 

Stav: vrak – vyhořelý

 

Rok výroby: 1932, výrobní číslo 125315

 

Výrobce: Škoda Plzeň (celým názvem: „Akciová společnost, dříve Škodovy závody v Plzni“)

Výrobce skříně: Ringhofferovy závody v Praze na Smíchově

 

K vidění: ne, depozitář NTM Čelákovice

 

Depo/ DKV: 1932 výtopna Vršovice – Nusle, 1933 Liberec, Hradec Králové, 1941 Kyšperk (dnes Letohrad), Chomutov, 1950 zápůjčka TMS Hradec Králové (Továrny mlýnských strojů), 1953 prodej vlečka Orion Modřany (národní podnik Pražské čokoládovny)

 

Majitel: NTM

 

Počet vyrobených kusů: 8/ ve dvou sériích/

Kategorie:

Popis:

Výkon: 74,57 kW

Motor: 6 válec Škoda + generátor 63 kW, trakční motory 2x 26,5 kW  

Palivo: diesel

Přenos výkonu: elektrický

Maximální rychlost: 60 km/h

Uspořádání pojezdu: Bo

Hmotnost prázdný:  20,08 t

Hmotnost obsazený: 24,48 t

Délka celková: 12000 mm

Šířka:  3000 mm

Výška střechy: 3845 mm

Průměr dvojkolí: 850 mm

Rozvor náprav: 6200 mm

 

 Motorový vůz M 222.006 byl v roce 1941 přistaven na generální opravu do dílen v Nymburce. V rámci opravy byl nahrazen naftový motor benzínovým.

 Vůz byl od roku 1953 provozován na vlečce čokoládovny Orion Modřany. Během tohoto období mu byl motor vyměněn a to za naftový motor Tatra 912.  Šestiválec T 912 byl montován do nákladních automobilů Praga V3S.   

 

 Motorové vozy řady M 222.0 byly vyrobeny ve dvou sériích v počtu 8 kusů. První série Škoda 4 Mo1 ve dvou kusech (M 222.001-002) a druhá série Škoda 6 Mo2 v šesti kusech (M 222.003-008). Obě série se lišily počtem míst k sezení cestujících, šířkou kabiny strojvedoucího v přední partii vozu a hmotností vozu.

 Skříň vozu je tvořena dubovou kostrou opláštěnou plechem zvenku a zevnitř překližkou. Dřevěná podlaha z palcových fošen je uložena na rámu vozu a krytinou podlahy je koberec a linoleum. Vozy M 222.001 – 002 mají 48 a vozy M 222.003-008 mají 50 míst k sezení na laťových lavicích s koženým opěradlovým pásem. Všechna okna pro cestující jsou spouštěcí.

 Skříň vozu je uložena na rámu, který je svařen z kovových  profilů UPN spojených příčnými výztuhami. Nápravy jsou s rámem spojeny listovými pružinami a válečkovými ložisky. Obě nápravy jsou hnané.

 Na nápravách jsou tlapově uloženy trakční motory. Přenos výkonu je elektrický ze stejnosměrného generátoru o trvalém výkonu 63kW. Generátor je přes pružnou spojku poháněn dieselovým motorem o výkonu 74,6 kW.

 Motor je čtyřtaktní stojatý naftový šestiválec o obsahu 17,2 litru, vrtání válců 135mm a zdvihu pístu 200 mm. Motor s generátorem je uložen na samostatném odpruženém rámu.     

 Chlazení motoru je řešeno chlazením vodou. Vodním okruhem cirkuluje z nádrže do motoru, pláště výfuku a do dvou chladičů na střeše vozu a vrací se zpět do nádrže.

 Ruční brzda je vřetenová. Provozní brzda je vzduchová systému Knorr. Tlakový vzduch dodává pístový kompresor.

 Vozy řady M 222.0 byly velmi poruchové a některé z nich byly zrušeny ještě před vypršením záruky. Část z nich byla přestavěna na přípojné vozy.

 

Prameny a zdroje:

 

Archiv Škoda, SOA Plzeň

 

Jindřich Bek, Atlas lokomotiv II.díl, Praha: NADAS, 1971

 

Caska, Jiří Motorové vozy ze Škodovky, Rokycany: Lokálka Group, 1998

 

Národní technické muzeum v Praze