Počet vyrobených kusů: 100
Popis:
Výkon: 2032 kW
Trakční motory: 4x Al 4846zT
Soustava: 3 kV ss
Regulace výkonu: odporová
Maximální rychlost: 120 km/h
Uspořádání pojezdu: Bo´ Bo´
Hmotnost ve službě: 80 t
Délka skříně: 14.500 mm
Délka celková: 15.600 mm
Výška: 4500 mm
Šířka: 2950 mm
Průměr dvojkolí: 1250 mm
Rozvor náprav: 3330 mm
Vzdálenost otočných čepů: 8170 mm
Generální oprava 140 042-3 „polonizace“ resp. úprava, dle Polského drážního úřadu provedena v roce 2012.
V roce 2018 společnost IDS CARGO nechává lokomotivu opravit a nově nalakovat v ČMŽO Přerov (1.- 3.2018). Lokomotiva dostala nový historizující lak vycházející z 80. let 20 století
Informace a údaje známé k datu 25.3.2018.
Nedlouho po 2. světové válce, na konci čtyřicátých let 20. století, v době, kdy byl parní provoz v plné síle, v době, kdy elektrické a motorové lokomotivy byly v běžném provozu ojedinělým kusem či snem, bylo v ČSR rozhodnuto o výrobě elektrických lokomotiv pro napětí 3kV.
V padesátých letech 20. století bylo v Československu elektrizováno pouhých 116 km železničních tratí. I tak byl v roce 1953 dodán první prototyp lokomotivy E 499.0.
Zkoušky lokomotiv byly velmi složité. Byly zkoušeny na pražských spojkách pod polovičním 1,5kV. Stroje E 499.0001, E 499.0004 a E 499.0014 následně prodělaly své zkouškové období v Polsku pod napětím 3kV.
Skříňový koncept těchto lokomotiv je velmi zdařilý, pohledný a účelný. Zakulacený tvar karoserie, boční kulatá okna a velmi vydařené barevné provedení několika kombinací. Boční linky přecházející na čela lokomotivy do tvaru šípu, později nazývaným „srdce“. Dva „rychlé pruhy“ procházející mezi kulatými okny dodávají nátěru punc dynamičnosti a osobitosti.
Lokomotivy řady E 499.0/ 140/ jsou navrženy jako univerzální pro osobní i nákladní dopravu. Vzorem pro výrobu E 499.0 byla lokomotiva společnosti BLS typ Ae4/4, která byla vyrobena společností SLM Winterthur a elektrickou část dodala BBC.
Technické řešení podvozků bylo licenčně/ licence 1949/ převzato od švýcarské společnosti SLM Winterthur a od SAAS Genéve lamelová spojka a prvky trakční výzbroje. Většina elektrické části již byla navržena plzeňskou Škodovkou/ tehdy ZVIL/. Regulace výkonu je odporová. Odpory jsou umístěny na střeše lokomotivy.
Prameny a zdroje:
Jindřich Bek, Atlas lokomotiv II.díl, NADAS Praha 1971
PhDr. Zbyněk Zlinský & Václav Vyskočil, Ohlédnutí za „nulkovými bobinami“
http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/002314-Ohlednuti-za-nulkovymi-bobinami/
PROTOTYPY.CZ
http://www.prototypy.cz/?rada=140
PAROSTROJ.NET
http://www.parostroj.net/vozidla/E499/E499_0.htm
David Švestka