Popis:
Přibližný výkon: 993 – 1030 kW
Maximální rychlost: 60 km/h
Uspořádání pojezdu: 1´D p2
Rozvod: Heusinger
Hmotnost lokomotivy: 61,5 t
Hmotnost služební: 69,5 t
Délka: 17.428 mm
Šířka: 3.036 mm
Výška: 4.570 mm
Průměr hnacích dvojkolí: 1.308 mm (včetně okolků 75 mm)
Průměr předního běhounu: 880 mm (včetně okolků 75 mm)
Tendr 516.0657 (KkStB řada 156)
Hmotnost tendru 516.0: 17 t
Hmotnost tendru vyzbrojeného: 39 t
Průměr dvojkolí: 995 mm
Historie:
Lokomotivy 434.2 vznikly rekonstrukcí původní řady lokomotiv KkStB 170 (ČSD 434.0), které již nevyhovovaly svými vysokými provozními náklady. ČSD nechaly lokomotivy postupně rozsáhle zrekonstruovat.
V letech 1924 – 1925 bylo rekonstruováno na řadu 434.2 devět lokomotiv. Prvních dva stroje zrekonstruovala PČM v roce 1924, další stroje plzeňská Škodovka a strojírny Adamov.
Rekonstrukce dalších lokomotiv probíhaly již v dílnách ČSD Louny, Plzeň, Česká Třebová a pravděpodobně i v dílnách Nymburk. Mimo lokomotiv 431.2133 – 2138, které rekonstruovalo ČKD Slaný.
Lokomotivy byly přestavěny ze sdružených dvouválcových na mokrou páru na lokomotivy dvojčité na přehřátou páru. Dvojčitý parní stroj měl válce o průměru 570 mm. Byla použita šoupátka o průměru 250 mm s vnitřním vstupem páry.
Zcela nově byl řešen kotel, který měl nově uspořádání 19 žárnic a 110 kouřovek. Jeho celková výhřevná plocha se zmenšila na 162,9 m². Dosazen byl malotrubnatý přehřívač páry s plochou 77,3 m² a nová dýmnice. Lokomotivy rekonstruované po roce 1939 obdržely velkotrubnatý přehřívač páry a došlo i ke změně uspořádání trubek v kotli, kde bylo 90 žárnic a 33 kouřovek. Výhřevná plocha kotle klesla na 155,3 m², plocha přehřívače páry na 38,3 m².
Stroje řady 434.2 jsou jednoznačně identifikovatelné dýmnicí umístěnou před předním běhounem. Snad nejvíce zvláštní a odlišné jsou přítokovými trubkami ohnutými šikmo směrem dozadu ke kabině a dolů k ochozu.
Z pojezdu doznala změn kola, která byla nově vybavena obručemi výšky 75 mm místo 50 mm. U hnacích dvojkolí se tím rozměr zvětšil z 1258 mm na 1308 mm a u běhounové nápravy z 830 mm na 880 mm. Konstrukce pojezdu zůstala stejná jako u řady 434.0 (KkStB 170).
Rekonstrukce probíhaly od roku 1924 až do roku 1947. Celkem bylo zrekonstruováno 345 lokomotiv (344 pro ČSD a 1 kus pro podnikovou vlečku).
Prameny a odkazy:
Pan Josef Motyčka informace e-mailem
Encyklopedie železnice: Parní lokomotivy ČSD. 5. Díl, Josef Motyčka, Praha, Corona, 2001, ISBN 80-86116-23-9
Jindřich Bek, Karel Kvarda, Atlas lokomotiv I., NADAS, 1970
Kolektiv autorů, Ročenka železničáře 1945-1975, NADAS, 1975
http://www.pospichal.net/lokstatistik/54287-csdbeute0500nach1945at.htm