Menu Zavřeno

434.2315

Označení: 434.2315, 2) 434.095, 1) KkStB 170.194

 

Stav: neprovozní, oprava

 

Přezdívka: Čtyřkolák, Dvojka

 

Rok výroby: 1914, výrobní číslo 519

Rekonstrukce na 434.2315: 1941

 

Výrobce: PČM (První českomoravská továrna na stroje, Praha-Libeň)

 

K vidění: ne, Turnov

 

Depo/ DKV: Česká Lípa, 1979 sklárny Duchcov, v 80.létech  prodána na do Kovošrotu v České Lípě, 1995 odkoupení soukromou osobou a přeprava do Zlonic, 2.9.2007 majitel KHKD Praha odstavena Praha Bubny, 21.4.2013 odvoz do Muzea ČD Lužná u Rakovníka, 2016 odvoz z Muzea ČD Lužná u Rakovníka na vlečku KHKD Kněževes, 5.11.2017 převoz do Turnova k opravě

 

Majitel: KHKD Praha

 

Počet rekonstruovaných kusů: 345

 

Informace a údaje známé k datu 7.11.2017.

Kategorie:

Přibližný výkon: 993 – 1030 kW

Maximální rychlost: 60 km/h

Uspořádání pojezdu: 1´D  p2

Rozvod: Heusinger             

Hmotnost lokomotivy: 61,5 t

Hmotnost služební: 69,5 t

Délka: 17.428 mm

Šířka:  3.036 mm

Výška: 4.570 mm

Průměr hnacích dvojkolí: 1.308 mm (včetně okolků 75 mm)

Průměr předního běhounu: 880 mm (včetně okolků 75 mm)

 

Tendr 516.097 (KkStB řada 156)

Hmotnost tendru 516.0: 17 t

Hmotnost tendru vyzbrojeného: 39 t

Průměr dvojkolí: 995 mm

 

Lokomotivy 434.2 vznikly rekonstrukcí původní řady lokomotiv KkStB 170 (ČSD 434.0), které již nevyhovovaly svými vysokými provozními náklady. ČSD nechaly lokomotivy postupně rozsáhle zrekonstruovat.

 

 V letech 1924 – 1925 bylo rekonstruováno na řadu 434.2 devět lokomotiv. Prvních dva stroje zrekonstruovala PČM v roce 1924, další stroje plzeňská Škodovka a strojírny Adamov. 

 Rekonstrukce dalších lokomotiv probíhaly již v dílnách ČSD Louny, Plzeň, Česká Třebová a pravděpodobně i v dílnách Nymburk. Mimo lokomotiv 431.2133 – 2138, které rekonstruovalo ČKD Slaný.

 

 Lokomotivy byly přestavěny ze sdružených dvouválcových na mokrou páru na lokomotivy dvojčité na přehřátou páru. Dvojčitý parní stroj měl válce o průměru 570 mm. Byla použita šoupátka o průměru 250 mm s vnitřním vstupem páry.

 

 Zcela nově byl řešen kotel, který měl nově uspořádání 19 žárnic a 110 kouřovek. Jeho celková výhřevná plocha se zmenšila na 162,9 m². Dosazen byl malotrubnatý přehřívač páry s plochou 77,3 m² a nová dýmnice. Lokomotivy rekonstruované po roce 1939 obdržely velkotrubnatý přehřívač páry a došlo i ke změně uspořádání trubek v kotli, kde bylo 90 žárnic a 33 kouřovek. Výhřevná plocha kotle klesla na 155,3 m², plocha přehřívače páry na 38,3 m².

 

 Stroje řady 434.2 jsou jednoznačně identifikovatelné dýmnicí umístěnou před předním běhounem. Snad nejvíce zvláštní a odlišné jsou přítokovými trubkami ohnutými šikmo směrem dozadu ke kabině a dolů k ochozu.  

 

 Z pojezdu doznala změn kola, která byla nově vybavena obručemi výšky 75 mm místo 50 mm. U hnacích dvojkolí se tím rozměr zvětšil z 1258 mm na 1308 mm a u běhounové nápravy z 830 mm na 880 mm. Konstrukce pojezdu zůstala stejná jako u řady 434.0 (KkStB 170).

 

 Rekonstrukce probíhaly od roku 1924 až do roku 1947. Celkem bylo zrekonstruováno 345 lokomotiv (344 pro ČSD a 1 kus pro podnikovou vlečku).

 

Prameny a odkazy:

 

Pan Josef Motyčka informace e-mailem

Encyklopedie železnice: Parní lokomotivy ČSD. 5. Díl, Josef Motyčka, Praha, Corona, 2001, ISBN 80-86116-23-9

Jindřich Bek, Karel Kvarda, Atlas lokomotiv I., NADAS, 1970

Kolektiv autorů, Ročenka železničáře 1945-1975, NADAS, 1975

http://www.pospichal.net/lokstatistik/54287-csdbeute0500nach1945at.htm

https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/hlavni-zpravy/fotogalerie–skromny-ctyrkolak-slavi-stovku/-14823

KHKD Praha

https://www.khkd.cz/katalog/4342315_03.php