Menu Zavřeno

431.032, 93.1360, BBÖ 378.060

Označení: 431.032, 93.1360,  BBÖ 378.060

 

Přezdívka: Ventilovka

 

Stav: provozní

 

Rok výroby: 1927, výrobní číslo: 4779

 

Výrobce: St.E.G. (Maschinenfabrik Staatseisenbahn-Gesellschaft, Vídeň)

 

Výrobce nového kotle: Raw Meiningen, 1992, výrobní číslo: 1483

 

K vidění: na akcích

 

Depo/ dráha: 1927 BBÖ, ÖBB Wiener Neustadt, Bruck, Mistelbach, Gmünd, 4.11.1977 prodej EUROVAPOR , 1997 WTB (Wutachtalbahn e.V), 2016 prodej společnosti Vonwilerka s.r.o., 10.9.2016 převoz do ČR   

 

Majitel: Muzeum starých strojů a technologií, z.s. (Žamberk) – Vonwilerka s.r.o.

 

Počet vyrobených kusů: 349, 31 kusů u ČSD

 

 

Informace a údaje známé k datu 26. 1. 2024.

Kategorie:

Popis:

Výkon: 540 kW

Maximální rychlost: 60 km/h

Rozvod: Vnitřní Lentz, vnější Heusinger

Uspořádání pojezdu: 1´D 1´h2t

Hmotnost: 48 t

Zásoba uhlí: 3,2 m3

Zásoba vody: 10 m3

Hmotnost vyzbrojené: 66 t

Délka:  11.960 mm

Výška: 4.399 mm

Průměr spřažených dvojkolí: 1.140 mm

Průměr předního běhounu: 870 mm

Průměr zadního běhounu: 870 mm

 

 Lokomotiva byla zakoupena v roce 1977 švýcarskou společností EUROVAPOR od ÖBB po ukončení parního provozu v Rakousku. V roce 1978 byla přepravena do města Buchs ve Švýcarsku. Od roku 1982 byla na dráze Wutachtal v Německu na historických jízdách pravidelně v provozu. Wutachtal je horská trať spojující města Lauchringen (348 m n. m), Weizen (471 m n. m), Blumberg-Zollhaus (702 m n. m), Hintschingen (662 m n. m). Vede jižní částí Schwarzwaldu a v části trati kopíruje Švýcarské hranice.

 Pro závažnou závadu kotle byla lokomotiva 93.1360 v roce 1987 odstavena z provozu. Oprava v RAW Meiningenu probíhala od roku 1992. V průběhu odstavení lokomotivy v Meiningenu se změnil majitel a v roce 1997 lokomotivu odkupuje spolek Wutachtalbahn e.V.. Oprava byla dokončena v roce 2001 a lokomotiva byla plně provozuschopná. Od roku 2004 se stala lokomotiva opět neprovozní a to až do roku 2009. Průběžně pak byly prováděny menší či větší opravy spolkem např. nové opláštění kotle.

 Spolku Wutachtalbahn e.V bylo v roce 2014 (po 37 letech) znemožněno na dráze Wutachtal zajišťovat provoz. Spolek se rozhodl lokomotivy 86.333 a 93.1360 prodat.

 Stroj v roce 2016 odkoupila společnost Vonwilerka s.r.o. od spolku Dampflokfreunde Schwarzwald-Baar e.V. (dříve Wutachtalbahn e.V) v jižním Německu. Dne 10.9.2016 došlo k přepravě lokomotivy do Bečova nad Teplou. V prosinci 2016 byla lokomotiva vlastní silou dopravena do Letohradu.

 Lokomotiva 93.1360 byla veřejnosti oficiálně představena dne 1.5.2017 v Benešově. Tradiční Májové setkání s mašinkami pořádal Spolek Posázavský Pacifik. V Benešově byla lokomotiva označena Kryšpínovým číslem 431.029. Jedná se o číslo použité pouze pro tuto akci pořádané Posázavským Pacifikem. Minimálně do konce roku 2017 bude stroj jezdit pod původním číslem 90 80 0093 136-2.

 S názvem nového majitele lokomotivy Vonwilerka s.r.o., tak znalce parních strojů, průmyslu či Orlických hor napadne správná spojitost s Vonwillerovou továrnou (pozdější Mosilanou) v Žamberku. V bývalé textilní továrně se nachází Muzeum starých strojů a technologií, z.s.. 

 V roce 2018 dostala lokomotiva nové tabulky s číslem 431.032. S novými čísly se představila na akci „ S párou do Zubrnic“ pořádanou Zubrnickou museální železnicí ve dnech 2. a 3.6.2018.

Historie:

 Dvojčitá tendrová lokomotiva rakouské řady 378 je určena pro lehčí železniční svršek.

Zakázku 25 dvouválcových lokomotiv si objednaly Slovenské železnice u lokomotivky Floridsdorf ve Vídni. Dodávky byly uskutečněny v letech 1941-1944.

 

 Po roce 1945 ještě přibylo do stavu ČSD 6 kusů v rámci poválečného vyrovnání. Čísla lokomotiv navázaly na původní řadu 431.0 a to stroji 431.026 – 431.031. Tyto stroje se však lišily vzhledem. V původních lokomotivách vyrobených pro rakouské dráhy byl písečník i parní dóm umístěn samostatně a lokomotivy měly kotoučová kola. Na rozdíl od strojů pro SŽ, které měly písečník a dóm umístěn pod jedním krytem a kola paprsková.

 

Zajímavost: stroj má místo šoupátek ventilový rozvod páry, odtud i přezdívka.

 

Prameny a zdroje:

 

http://www.wutachtalbahn.de/

 

Muzeum starých strojů a technologií, z.s.

 

http://www.eisenbahn-museumsfahrzeuge.com/index.php/oesterreich/staatsbahnfahrzeuge-at/dampflokomotiven/baureihe-93/93-1360

 

https://de.wikipedia.org/wiki/BBÖ_378

 

https://de.wikipedia.org/wiki/Wutachtalbahn

 

http://www.posazavsky-pacifik.cz/