21.4.2015
Jedná se o poslední etapu opravy Hlavního nádraží. Zastřešení je více jak sto let stará ocelová konstrukce, kterou tvoří dva oblouky nad 1 až 4 nástupištěm. Celý objekt Hlavního nádraží Praha je památkově chráněn. Termín dokončení opravy je 6. měsíc roku 2017. Investice si předběžně vyžádá 470 milionů korun. Výše finančních prostředků se však může navýšit. Záleží na stavu kovové konstrukce. Její stav a následné opravy budou přesně známy po odmontování stávajících drátoskel a odstranění nátěrů z kovových prvků. Zároveň bude kompletně vyměněno veškeré trolejové vedení.
Zastřešení a podchody Hlavního nádraží byly vybudovány podle návrhů J. Marjanka a R. Kornfelda.
Realizaci stavby provedla Strojírna Samuela Bondyho, která vyhrála výběrové řízení na stavbu dvojlodní haly o rozměru 227 x 76 metrů a výšce 18 metrů. Váha ocelové konstrukce je přibližně 2000 tun. Rozměry patřila, ve své době, k unikátním stavbám v Evropě.
Zadání opravy (zkráceně):
Veškeré spoje příhradové ocelové konstrukce jsou nýtované, poškozené nýty budou nahrazeny novými. Nosníky jsou uloženy do kloubů osazených v nástupištích, opraveny do funkčního stavu a výškově upraveny, vzhledem k novým nástupištím. Stávající prvky výzdoby repasovány a chybějící doplněny.
Zde malé zastavení. Nikdy jsem si nevšiml, že má konstrukce nějaké zdobení. Při zhlédnutí čelních oblouků jsou jasně patrná zdobená zábradlí. Po delším zkoumání viditelné tepané prvky mezi jednotlivými vazníky.
Budoucí zasklení bude čiré bezbarvé bezpečnostní sklo. Nátěr kovových dílů základní antikorozní a vrchní nátěr v barvě šedé.