15.9.2016
Mariánské léto s teplotami přes 31 °C trošku zrazovalo od cesty do Luženského muzea. Prohlídka „Stříbrného šípu“/ M 260.001/ a „Věžáku“ M 120.417 byla však velmi silným lákadlem.
Při vstupu do muzea ČD v Lužné u Rakovníka jistě zaujme, přes zimu a jaro avizovaná, částečná přestavba. Na levé straně vyzývají k prohlídce lokomotivy CS 400 č.3624 a T 669.0085. Obě jsou doplněny soupravou vozů.
V 11 hodin začala přehlídka motorových vozů na točně. Byla doprovázena odborným komentářem. Na paprscích točny byly vystaveny stroje: M 120.417, M 131.1515, M 240.0100, M 152.0002, M 260.001, M 262.043, M 262.076, M 296.1027 a M 286.0001. Otočit se povedlo všechna vozidla mimo M 296.1027, které je příliš dlouhé. Po defilé na točně se vozy M 120.417, BDlm a M 131.1515 vydaly na cestu do Kolešovic a zpět.
Formou komentované prohlídky odhalil Stříbrný Šíp/ M260.001/ krásný interiér, včetně řídícího stanoviště. Vůz prošel náročnou rekonstrukcí, která se opravdu povedla na výbornou.
M 286.0001 v červeno šedém laku s prototypovými čely nešlo přehlédnout. Na jeho bocích doslova svítila obrovská hvězda, symbol časů dávno minulých. Tento vůz prošel v roce 2003 opravou při které byla navrácena původní podoba prototypu.
Neméně zajímavé bylo nakouknutí do Věžáku/M 120.4/ a Hurvínka/ M 131.1/.
Úžasný zážitek vidět motoráky různých epoch pohromadě! Skutečnou špičkou byl nejnověji opravený „motor“ M 260.001. Zajímavé je srovnání kultury cestování v kontextu doby, pohodlí, rychlosti přepravy a vývoje motorových vozů pro přepravu pasažérů v dobách dávných i současných.
Na předposlední fotce v galerii: manažer SKD TRADE pro projekt renovace M 260.001 Arnošt Kohl. Na poslední fotce zleva: generální ředitel Výzkumného ústavu železničního Antonín Blažek, vrchní přednosta DHV Jindřich Rachota a manažer SKD TRADE pro projekt renovace M 260.001 Arnošt Kohl.
Martin Kalina